maandag 17 november 2014

4. Conceptgeneratie: nieuwe brainstorm en deelideeën

Na het bezoek aan het VTI Sint-Laurentius besloten we om verder te kijken naar wat we al hadden van concepten. Omdat we nu weten van welke afdelingen (schildersafdeling, metaalafdeling en houtafdeling) we gebruik kunnen maken en wat er dus wel of niet mogelijk is voor de realisatie van de leraarrobot. Daarom maakten we een nieuwe brainstorm met de nadruk op de vorm, binnenkant en de buitenkant.




4.1 Vorm

  • Bunker
  • Kasteel
  • Ruimtetuig
  • Duikboot
  • Reuze boek
  • Container
  • Dinosaurus
  • Piramide
  • Reuzeletter
  • Speelzuil
  • Zonnestelsel (bv. Zoals het Atomium, planeten verbonden door middel van gangetjes,…)
  • Beeld iets uit voor de rest (enkel jij ziet het plaatje)
  • Hut
  • Reuze robot
  • Klein en portable
  • Gekke clown
  • Ruimtewezen
  • Bloemenmeisje
  • Stoere robot
  • Olifant
  • Giraf
  • Knuffelmonster
  • Kubus
  • Toren
  • Dikke en ronde robot
  • Raket
  • Serre
  • Boomhut
  • Princess
  • Tipi
  • Junglehuis
  • Kabouter
  • Een geit
  • Fee
  • Ridder
  • Groot konijn
  • Regenboogkleuren
  • ...










4.2 Binnenkant

  • Sterrenhemel
  • Knuffelmuur of knuffelboom
  • Pop/ man of vrouw aankleden
  • Quiz
  • Schermen voor oefeningen
  • Camera (als beloning)
  • Liedjes afspelen
  • Liedjes componeren op een piano of keyboard
  • Schoolbel
  • Non-Newtoniaanse vloeistof
  • Bibberspiraal
  • Microscoop
  • Natriumaldehideproef
  • Magneten
  • Eiwitten plooien
  • DNA onderzoeken
  • Racen tegen dieren (met scherm en loopparcour)
  • Code kraken tegen de tijd
  • Menselijk lichaam opbouwen, een pop waar je dan het gebit, organen, ogen, hersenen,… kunt uithalen en terug instoppen, een eenvoudige versie van het menselijk skelet. Wanneer iets goed terug is gestopt brand er een lichtje.
  • Welk dier leeft waar?
  • Welke sporen zijn van welke dieren?
  • Zuinig leren omgaan met energie
  • Kloklezen
  • Telraam
  • Teamspelletjes
  • Zeepbel rond je trekken of over je trekken
  • De basis van een auto in elkaar steken (wielen, stuur, motor, verlichting, ramen, spiegels, nummerplaat, zetels,…)
  • Brillen die laten zien hoe het is om verziend of bijziend te zijn
  • Braille (proberen) te lezen met wat uitleg (lezen met je vinger)
  • Bol die de haren rechtzet
  • Denkpuzzels zoals een ring uit een touw halen, kubus ineen puzzelen,…
  • Een weerbericht zelf presenteren
  • Geuren herkennen (geurzintuig)
  • Buis om in te roepen met echo
  • Omkeerbril
  • Reactiesnelheid: er vallen ballen uit de lucht, vang ze en sorteer ze juist
  • Iets per 2 kindjes besturen vb. een vrachtwagen of auto, het ene kind ziet wat er gebeurd en het andere kind kan enkel sturen en ze moeten samenwerken om dit tot een goed eind te laten komen
  • Voelboxen, verschillende boxen waar de kindjes hun handen moeten instoppen maar ze weten niet wat er gaat gebeuren vb. een schijf die ze moeten rondraaien, altijd iets anders
  • Een fietsverbrander: een soort fiets waarop je moet fietsen en die toont hoelang je moet fietsen tot er 1 frietje is ‘verbrand’
  • Een wereldkaart die per land laat horen hoe ze daar hallo zeggen
  • Periscoop om de hele speelplaats te zien
  • Een infopunt/ kalender
  • Kijkgaten/openingen
  • Grote tablet= scherm met een applicatie op waarop er oefeningen en quizzen gespeeld kunnen worden
  • Boom die groeit binnenin
  • Krijtmuur
  • Twister met een groot draaibord
  • (Raderen) tandwielspel: je hebt tandwielen en een knikker en door aan de tandwielen te draaien kan je zo de knikker naar de uitgang krijgen
  • Grote Jenga
  • Mini doolhof: een levend of puzzel waaruit ze moeten geraken
  • Reuze Mikado: spel met stokjes en knikkers, de knikkers mogen niet vallen wanneer de stokken eruit worden getrokken
  • Een blok met vlakken waarop bv. Een vlak zit om veters te maken, ritsen aan elkaar vast te maken, knopen los en vast te maken,…
  • Automaat met gezonde drankjes en fruit
  • Linkspelletjes (elektro) bv. de tafels, dieren en hun eten,…
  • Schuifpuzzel
  • Evenwichtspelletjes bv. Iets bouwen zodanig de robot of de blokken in evenwicht blijven
  • Spiegel waarbij je verandert: je groter, dikker, boller, langer, smaller, gezicht groter,… wordt
  • Magneetspelletje: dat je dingen kunt verschuiven of linken door magneten
  • Ezel en de staart: je moet de staart op de ezel mikken en wanneer de staart op de ezel juist hangt begint hij te ie-a-ie-a-ie-a’n, wanneer de staart niet juist op de ezel hangt hang zegt hij grappige woorden of dingen
  • Poppenkast om eigen verhaal te maken
  • Grote wereldkaart met alle landen
  • Zitruimte
  • Zetels/poefs
  • Klok/uurwerk (sterrentijd/ zonnetijd)
  • Grote wereldbol om mee te spelen
  • Velcro muur om ballen naar te gooien
  • Interactieve kalender
  • Micro's
  • Kaarten in een gleuf stoppen zodanig dat iets kan werken bv. geluiden
  • Grote dobbelstenen als zetel of poef
  • Buizen om door te kruipen
  • Planeten aan het plafond
  • Schoolbord
  • ...




4.3 Buitenkant
  • Klimrek
  • Een kleine ‘serre’ of groentetuin die ze zelf moeten onderhouden en voor zorgen
  • Regenscherm
  • Badminton net
  • Bloem die water spuit
  • Afval sorteren
  • Platform om de speelplaats te zien
  • Afval op een creatieve manier sorteren
  • 2 vuilbakken= 1 in de vorm van een fles voor het PMD en 1 in de vorm van een koekjes verpakking voor de papiertjes, om te leren sorteren
  • Benen zijn voetbanken met opbergruimte
  • Veters strikken bij de voeten (grote schoenen)
  • Armbandjes maken bij de armen (vlechten)
  • Glijbaan
  • Groen dak
  • Hef je vrienden op- proef (tandwielen)
  • Race tegen dieren (parcours buiten)
  • Waterkraan (zelf oppompen of de kraan in elkaar steken)
  • Basketbalring
  • Tekenmuur
  • Knikkerspel
  • Klimtouw
  • Waterparcours (een parcours maken en 4 tegen elkaar om je bootje aan de overkant te krijgen of zelf een vlot maken of over grote bubbels springen of balken in het water waar over je moet lopen,…)
  • Goal
  • Leren gooien en mikken bv. Een muur met gaten in en je moet er de bal proberen  in te gooien, wanneer er in alle gaten is gegooid doet de muur iets verrassends
  • Klim en klauter parcours
  • Rolstoelparcours
  • Opblaasbare zetels (samen te kunnen werken)
  • Slingeren aan “lianen”
  • Muziekmachine: liedjes en muziek over de hele speelplaats afspelen
  • Glijbaan
  • Muur met alle soorten van bladeren van bomen en bloemen
  • Lichtjes in zijn ogen die de hele speelplaats verlichten
  • Reuze domino
  • Duikelrek
  • Camera die de hele speelplaats kan filmen
  • Bordpaneel met tafels
  • Small boom: muziek maken door te blazen
  • Driving mirror: stuur en spiegels om zelf te rijden
  • Ballenvanger: Paal met bol op waarin er 4 gaten zitten waarin je kunt basketten bv. clownsbasket
  • Kan van kleur veranderen wanneer het regent of wanneer hij nat wordt
  • De benen zijn banken en deze kan je verschuiven
  • Gaten/openingen om je hoofd door te steken
  • Schommel
  • Hangmat
  • Zachte matten onder de “robot”
  • Spiegels
  • Uitkijkpost op het dak
  • Sterrekijker/verrekijker
  • Systemen om de armen te kunnen bewegen
  • Springtouw
  • Verlichting
  • Springtouw die vasthangt, en een ander kind moet er aan draaien, zo kunnen ze met zijn tweeën al met het springtouw springen
  • Aankleden
  • Veranderen van vorm bv. Een heel andere inrichting kunnen geven van de ruimtes of het kunnen vervormen naar de gewenste vorm door delen te verplaatsen
  • Verwarmers tijdens de winter
  • Muziekinstrumenten bv. Trommels, triangels,…
  • Grote wekker die het begin en einde van de speeltijd aangeeft
  • Tuin creëren rond de “robot”
  • Grote dominostenen om te bouwen
  • Vlag die elke week veranderd kan worden
  • ...

Schetsen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten