donderdag 11 december 2014

8. Research container


8.1 Algemene research 


8.1.1 Wat is een container?
  • Container of een zeecontainer is een gestandaardiseerde metalen kist voor het transporteren van losse goederen.
  • De container kan zowel via de weg, het water als op het spoor vervoert worden door zijn standaardafmetingen en dit zonder dat de goederen moeten worden in- of uitgeladen.
  • De standaardmaat van een container heet TEU, deze is 6 meter lang, 2,44 meter breed en 2,60 meter hoog.
  • Luchtcontainers zijn smaller dan de standaardcontainers. 
  • Tankcontainers voor het transport over het land zijn ongeveer 3,9,12 en 13,70 meter lang met een breedte van 2,44 meter en een hoogte van 2,60 meter.
  • TEU of Twenty feet Equivalent Unit (container). Is een maatstaf om aan te geven wat de capaciteit van een zee- of binnenvaartschip is of wat de opslagcapaciteit van een pier is een container van 6,10 meter (20-voets container).





8.1.2 Geschiedenis van de container

  • De jaren '30: De container als transporteenheid uitgevonden door Malcolm McLean.
  • 1955: Containers pas echt gebruikt voor transport. Geïntroduceerd bij de White Passe & Yukon Route om goederen eenvoudig van hun treinen op schepen te kunnen overladen. De White Passe & Yukon Route liet ook toen het eerste containerschip bouwen "De Clifford J. Rogers".
  • 1959: In gebruik name van de eerste containerkraan.
  • 1965: In de haven van Amsterdam werd de eerst container gelost van de SS Fairland.
  • 1966: Oprichting van de Europese Container Terminals (ECT) door een aantal Rotterdamse verladers.
  • 1966: Sea- land begint de eerste trans- Atlantische handel op een grote schaal. 
  • De jaren '60: Toenemen van de transporttijd tussen Europa en de Verenigde Staten door een toenemende wereldhandel en ophoping in de havens en van de arbeidsonrust. 
  • 2013: Nieuwste en grootste containerschepen in de vaart die meer dan 18.000 TEU kunnen meenemen.




8.1.3 Gebruik

8.1.3.1 Voordeel
  • Een container kan vlot van het ene transportmiddel naar het andere worden overgeladen, bv. in multimodale havens waar water-, spoor- en autowegen samenkomen.
  • Speciaal ontworpen containerwagons en vrachtauto's die de juiste maat hebben waardoor containers makkelijk vervoert kunnen worden.
  • Stackers worden gebruikt voor het makkelijk stapelen van containers en het onderling verschuiven van containers te voorkomen.




8.1.3.2 Nadeel
  • Een container neemt leeg evenveel ruimte is als dat deze vol is.
  • Dus op haventerreinen, opslagplaatsen, overslagplaatsen en op schepen neemt een container kostbare ruimte in waar geen betaalde lading staat.
  • Opklapbare containers kunnen er ook niet gebruikt worden, deze besparen wel ruimte maar deze zijn niet waterdicht en maken het transport voor droge landingen ongeschikt.
  • Deze (opklapbare) containers verslijten ook sneller en de opklapfunctie verdwijnt wanneer de container kleine beschadigingen oploopt.





8.1.3.3 Verschillende mogelijkheden
Een container is niet langer een eenvoudige 'metalen doos' maar nu is technisch bijna alles mogelijk geworden.


Er bestaan...

  • Tankcontainers voor vloeistoffen.
  • Open top containers voor bulkladingen d.w.z. voor onverpakte goederen die in de container gestort zijn.
  • Koel- en diepvriescontainers zijn reefers (gekoelde containers) met of zonder eigen aggregaat (apparaat die elektriciteit opwekt).
  • Open side containers zijn zijn langs de voorzijde voorzien van containerdeuren.
  • Flat- racks zijn geschikt voor zware lasten en ladingen die geladen moeten worden van de boven- of zijkanten. Daarin heb je opvouwbare en niet- opvouwbare containers met of zonder muren.
  • Flat beds zijn containers zonder zijkanten, uiteinden en een dak. Ze worden gebruikt voor ladingen die niet in of op andere containers passen.
  • Stapelbare (nood)woningen of bouwketens.
  • Mobiele comandocentrales in containers voor het leger en de brandweer.
  • Bureelcontainers zijn containers die uit 1 unit of meerdere units bestaan en een bureel vormen.





8.1.4 Identificatie van de container


Elke container heeft een label met een identificatie en technische gegevens: dit houdt een uniek identificatienummer in (waarbij het laatste cijfer een controlecijfer is), het land waar het geregistreerd is, de eigenaar, het tarra, het maximum netto en brutogewicht.


De 4 letter of de prefix, zegt iets over de eigenaar van de container.


Bijvoorbeeld:

HDMU: Huyndai Merchant Marine

CMAU/ ECMU: CMA CGM
HMKU: Holland Maas Shipping
MSCU/ MEDU: Mediterranean Shipping Company (MSC)
HLXU: Hapag- Lloyd








8.1.5 Afmetingen

  • De 40-voetscontainer of 12,20 meter container is de meest gebruikte container wereldwijd. 
  • Kleinere containers zijn zeldzaam zoals bijvoorbeeld de 10- voetcontainers of 3 meter containers.
  • De 3 meest gebruikte containers zijn de 20 voet, 40 voet en de 45 voet high-cube containers.




Hieronder zie je een tabel met de afmetingen en massa's van de meest gebruikte containers:




Hier zie je nog een tabel met de afmetingen van alle containers:









8.2 Hergebruik van containers/ doel?


8.2.1 Containercity


8.2.1.1 Wat is containercity?
  • Het Urban Space Management Ltd, the Container City™ bedacht een systeem om gebruikte zeecontainers met elkaar te verbinden tot hoge, sterke, geprefabriceerde stalen modules die gecombineerd kunnen worden om zo diverse bouwvormen te kunnen maken en die aangepast kunnen worden aan de behoeften van de gebruiker.
  • Container city is een snel, innovatief en veelzijdig systeem dat stijlvolle en betaalbare ruimten voorziet in een grote hoeveelheid van toepassingen.
  • Deze manier van bouwen is milieuvriendelijker maar ook een low cost benadering door op een economische manier industriële producten te recycleren.




8.2.1.2 Constructie maken
  • In een werkplaats word alles (alle units apart) voorgemaakt en daarna kunnen ze in elkaar gezet worden op het terrein.
  • Het bouwen van een constructie duurt 1 tot 15 dagen afhankelijk van de grootte en de omvang van het project.
  • Het duurt sowieso veel minder lang dan de traditionele bouwmethoden.
  • De afwerking en inrichting van het gebouw is dan een kwestie van weken totdat het klaar is voor gebruik.






8.2.1.3 Duurzaamheid

1) In de bouwfase wordt dit aangetoond door:
  • De bouw van het project bestaat uit 100% gerecycleerd materiaal.
  • Waardoor de maximale hoeveelheid verbruik van energie en bestaand materiaal word vastgelegd.
  • Op het terrein word verstoring, afval en geluidsoverlast verminderd door het snel leveren van de prefab units.
  • De betonnen onderbouw vereiste word verlaagd doordat het bouwsysteem een lichtgewicht is en onafscheidelijk samen verbonden is.




2) Het systeem zorgt voor een lage ecologische voetafdruk in de bezetting door:
  • Het systeem heeft een goed luchtdichtheid en is thermisch efficiënt.
  • De verwarming en de verlichting zijn zodanig ontworpen dat ze het energieverbruik verminderen.
  • Hernieuwbare energie word er ook gebruikt bv. bij zonnecollectoren voor warm water.
  • Waar er windturbines in de buurt zijn.
  • Opvangen van regenwater en gebruik van groendaken.




3) Duurzaamheid op lange termijn word verzekerd door de samenhangende flexibiliteit van het systeem door:
  • Omdat het modulair toegevoegd kan worden of gereorganiseerd kan worden tijdens zijn levensduur.
  • Wanneer het land zou worden opgeëist voor een ander gebruik kan de structuur ontgrendeld worden en hergebruikt op een andere site.





8.2.1.4 Projecten

Container city realiseerde en maakte met gebruikte containers diverse klaslokalen, kantoorruimtes, sporthallen, kinderdagverblijven, buurthuizen, ateliers, winkelruimtes, woon/werkruimtes, geluid opnamestudio’s en algemene praktijken.


Hieronder enkele projecten:

1) 2000: Eerste containerstad
Een woon/ werk en atelierruimte in de Docklands (Engeland).






2) 2001: Cove park
Fase 1 afgerond in 2001 en fase 2 afgerond in 2006
Het is een woon/ werk unit voor het kunstcentrum in Schotland.






3) 2005: The Riverside Building
Kantoorruimte met uitzicht op de rivier de Theem in de Docklands (Engeland).






4) 2006: Chelsea Farmers Market
Nieuwe winkelunits toegevoegd aan de bestaande Chelsea Winkels.
Winkel complex in Chelsea (Londen).






5) 2007: MEPC Marketing Suite
Marketing inrichting en kantoren in Leeds (Engeland).






6) 2008: Cuffley school
Klaslokalen en muziek studio gemaakt binnen het bestaande schoolterein.






7) 2009: Faraday Rooftop Playground
Speelplaats gecreëerd op het dak van de nieuwe school in Oost- Londen (Verenigd Koninkrijk).







8) 2010: The Electric Hotel
Het 5 Story Theater die heel het Verenigd Koninkrijk rond toerde.






9) 2012: BBC
Uitzendstudio's en kantoren binnen het Stratford Olympic park (Verenigd Koninkrijk).







10) 2012: Portishead
Restaurant en een hotel waarvan ze (containercity) de externe structuur creeërde.










8.3 Aanschaf container?


8.3.1 Kopen

Hiervoor heb ik de container genomen met de afmetingen die wij zouden gebruiken voor de uitwerking van de leraarrobot.


Afmetingen:

Buitenmaat is 6058 mm x 2438 mm x 2591 mm
Binnenmaat is 5898 mm x 2350 mm x 2390 mm






1) Nieuw


2500 euro  (bij www.lvb.be)

1551 euro (bij www.budgetshippingcontainers.co.uk)
1501 euro (bij www.kruizinga.be)




2) Tweedehands

900 euro (bij www.balktrade.com)

1249 euro (bij www.koeni.be)
700 euro (bij www.2dehands.be)
900 euro (bij www.kapaza.be)
700 euro (bijwww.kapaza.be)
550 euro (bij www.kapaza.be)
495 euro (bij www.tweedehands.net)
1000 euro (bij www.tweedehands.net)



Het is heel duidelijk dat de prijzen variëren zowel bij de aankoop van een  nieuwe container als bij de aankoop van een tweedehandscontainer.








8.3.1 Voorwaarden bij het plaatsen van een container(woning)



  • De containerwoning moet passen in de omgeving
  • Mag ook geen gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van bewoners en gebruikers.
  • In de meeste gevallen is er een omgevingsvergunning nodig om te bouwen maar in bepaalde gevallen is er geen nodig.




8.3.1.1 Vergunning nodig


Bij het bouwen van een complete containerwoning is er een omgevingsvergunning nodig.




8.3.1.2 Geen vergunning nodig


Er kan ook gebouwd worden zonder vergunning maar dan moeten er aan bepaalde voorwaarden voldaan worden:



  • Zowel het bouwen/ het gebouw als het nieuwe gebruik na de verbouwing past binnen het bestemmingsplan.
  • De draagconstructie van het gebouw niet verandert.
  • Er geen uitbreiding plaatsvind van de bebouwde oppervlaktes.
  • Het bouwwerk niet vergroot wordt en het volume niet wordt aangepast.
  • Volgens de regelgeving mag je maximaal losstaand 30 m² vergunningsvrij achter je huis bouwen maar deze mag niet hoger dan 3 meter zijn, moet een meter uit de erfgrens zijn en niet meer dan de helft van je perceel mag bebouwd zijn.





8.3.2 Bouwen van de units 

  • Vooraf word er er eerst op het terrein een fundering gegoten rondom waar de units moeten komen.
  • De units worden prefab in halfopen woonunits gemaakt in het atelier dit houd in dat kabels, leidingen, schrijnwerk, enz. al vooraf  ingebouwd worden.
  • Wanneer deze klaar zijn worden de units op de fundering geplaatst (als deze droog is)
  • Het bouwen van deze units duurt van 1 tot 15 dagen afhankelijk van de functie dat het krijgt.







8.4 Containers op Instructables



1) Container house






Het is een landelijk, gestandaardiseerd huis dat relatief goedkoop is en bijna overal te plaatsen zou zijn.  Er werden 4 containers gebruikt van 40 Ft die op elkaar gestapeld en verankerd werden aan een betonnen fundering.







2) How to get a shipping container


Hier vertellen ze stap per stap hoe je aan de ideale container komt.






Stap 1: Onderzoek de regelgevingAfhankelijk van het land waar je woont is er een andere regelgeving voor containers.


Stap 2: Beslis welke container je wilEr zijn veel verschillende soorten containers dus het is belangrijk om te weten naar welke container je op zoek bent en je wil hebben.



Stap 3: Plan je lay- out

Wat wil je realiseren met de container en hoe zal deze eruit moeten zien.


Stap 4: Vind je container

Er bestaan 2 manieren, een makkelijke manier en een moeilijke manier om de container te vinden.Makkelijke manier: Google "zeecontainers te koop" en je container te kopen via een particulier, makelaar of Ebay.Moeilijke manier: Het op zoek gaan naar in de steek gelaten of beschadigde containers van een scheepswerf en deze van daar te kopen.


Stap 5: Bewegen of laten bewegenGebruik maken van een trailer om de container te verplaatsen.



Stap 6: Genieten van de gevonden scheepscontainer

Aan de slag gaan met de container en zijn nieuwe functie waar maken.







3) Underground Seacan Emergency Quarters






Het is een 20 meter lange zeecontainer die gebruikt word als combinatie voor een wortel kelder, koele zomer slaapvertrekken en een noodopvang. Deze container is opgegraven in een heuvel waar enkel de deur blootgesteld word voor het binnengaan. Binnenin bevind er zich een eenpersoonsbed, houtkachel, tafel, stoelen en opslag rekken. 




8.5 Bronnen

http://www.containercity.com/

https://www.balktrade.com/containers/5-1x-40ft-12-meter-container-voor-opslag-e-95/
http://www.lbv.be/asp/nl/verkoop/cataloog.asp
www.brinkbox.nl
http://containerliving.nl/heb-ik-een-bouwvergunning-nodig/
http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/bouwtechnieken/energiezuinig-bouwen-met-containers/
http://www.instructables.com/id/Container-House/
http://www.instructables.com/id/How-To-Get-A-Shipping-Container/

http://www.instructables.com/id/Underground-Seacan-Emergency-Quarters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten